شرکت تدبیر افزار پشتیبان تک با شعار برترین تکنولوژی همراه با تاپ تک

سیستم پورتال ساز

مقدمه

پورتال چیست؟
در اکثر مواقع مفهوم پورتال ( پرتال ) با وب سایت اشتباه گرفته می شود اما باید توجه نمود که پورتال ( پرتال ) مفهومی بسیار فراتر و گسترده تر از وب سایت دارد. این سوء تعبیر بیشتر به این خاطر بوجود می آید که یک پورتال از طریق وب نیز قابلیت تعامل با کاربران و پرسنل مختلف را دارد. ولی در واقع یک پورتال ، درگاه ، دروازه یا مکانی است که اطلاعات ، اسناد و امور مهم اعم از اطلاعات و اسناد درون سازمان و سازمانهای مرتبط را بصورت یکپارچه ، سازماندهی و مدیریت می نماید و امکان ثبت و تغییر و مدیریت اطلاعات ، اسناد ، پرسنل و کاربران را بصورتی جامع و به روشهای مختلف تحت وب و تحت شبکه های گوناگون دیگری مانند شبکه های اینترانت و... فراهم می نماید.
همچنین یکی از قابلیتهای ویژه و اساسی پورتال ها، امکان ارتقاء و گسترش بر اساس نیازهای سازمان است یعنی یک پورتال این قابلیت را دارد که شبیه یک مادر بورد پیشرفته کامپیوتر عمل نماید و کلیه بخش ها و امکانات آن با توجه به نیازهای سازمان در طول زمان قابل گسترش و ویژه سازی باشد. بطوریکه قابلیتها و امکانات جدید بصورت برنامه های جانبی و ماژول برای سیستم ساخته شده و قابل راه اندازی بر روی آن باشند.
همچنین قابلیت یکپارچه سازی پورتال ( پرتال ) یکی از ویژگیهای اساسی پورتال می باشد که در واقع یک پورتال اطلاعات، اسناد و سرویسهای منابع مختلف را کنار یکدیگر بصورت یکپارچه قرار داده و تحت یک طرح ویژه و امنیتی ارائه می نماید که این ویژگی نه تنها کلیه منابع یک سازمان را به هم پیوند می دهد بلکه اطلاعات و اسناد بین سازمانها و نهادهای مختلف را نیز می تواند بصورت یکپارچه سازماندهی نماید.

ویژگی های پورتال

بر طبق نکاتی که در تعریف پورتال داده شد ویژگی های پورتال عبارتند از :
• ارائه شخصی سازی اطلاعات و کاربری های پورتال بر حسب نیاز کاربر توسط شخص یا خود پورتال. (PersonalizationوTailoring)
• ارائه سیستمهای جستجو و دایرکتوری به گونه ای که کاربر در کمترین زمان ممکن به اطلاعات دست یابد. (Search and Directory)
• ارائه امکان شخصی سازی برای تغییر ظاهر و ساختار پورتال به ازای هر کاربر (End user customization)
• ارائه ساز و کار مدیریت اطلاعات به افراد مسوول پورتال.(Content & Data Management)
• ارائه مکانیزمهایی به مدیران پورتال برای پاسخگویی به نیازهای افراد مختلف در سازمان.
• پشتیبانی برقراری ارتباط با منابع خارج از پورتال نظیر web service و سایتهای دیگر، برای دریافت اطلاعات و سرویسهای مورد نیاز.
• عدم وابستگی به پهنه ای (Platform) خاص به گونه ای که برای تمامی‌‌ افراد با سیستم عاملهای مختلف و مرورگرهای مختلف قابل دسترس باشد(Cross-platform functionality). این مورد شامل پشتیبانی توسط سیستمهای PDA و موبایل نیز می‌‌‌گردد.
• Single sign-on: مکانیزمی‌‌ که به وسیله آن کاربر تنها با یک بار ورود به سیستم به تمام سرویس ها و اطلاعات محدوده خود دسترسی داشته باشد.
• اهکارهای امنیتی به منظور تعیین سطوح دسترسی کاربران و نقش هر کاربر در سیستم. این سطح دسترسی شامل بازدیدکنندگان و مسوولین پورتال می‌‌‌شود.(Security)
• ساختار مشخصی برای ارائه اطلاعات به کاربر(Taxonomy)
• ساختار پیمایش ساده به گونه ای که کاربر با کمترین کلیک به مکان، سرویس و یا اطلاعات مورد نظرش دست یابد.( Browse / Navigate Documents)
• ایجاد امکان ارتباط کاربران با مسوولین پورتال و دیگر کاربران پورتال به صورت همزمان (“Chat”)یا غیر همزمان (“Forum”). (Collaboration)
• ارائه سرویس های متداول در اینترنت
• ارائه مکانیزمی‌‌ که از طریق آن کاربران بتوانند در بخش های مختلف پورتال عضو شده و در صورت تغییر اطلاعات آن بخش و یا افزودن اطلاعات جدید، Email دریافت کنند.( Subscribe / What’s new)
• ارسال پیام به ازای رویدادهایی که برای کاربر مهم هستند. این سیستم با استفاده از email و یا خود پورتال پیامی‌‌ برای مشتری ارسال کرده و به او می‌‌‌گوید که رویداد درخواست شده اتفاق افتاده است. به عنوان مثال کاربران می‌‌‌توانند در بخش تنظیمات خود، برای دریافت پیامهای شخصی، دریافت یک وظیفه، دریافت یک خبر با عنوانی خاص "دریافت پیام " را درخواست کنند.(Alert)
• مدیریت گردش کار - تمامی‌‌ فرآیندها دارای یک روند اجرایی هستند. این فرآیند به بخشهای مختلف تقسیم شده و با زمان بندی مشخص به افراد مختلف اختصاص داده و انجام می‌‌‌شوند. حداقل امکانی که به بهتر شدن کیفیت فرآیند کمک می‌‌‌کند، پیاده سازی آن بر روی کاغذ می‌‌‌باشد. اما آیا این امکان کافی است ؟ آیا بدین وسیله می‌‌‌توان علاوه بر روند کار، نحوه انجام کار و زمان بندی آن را کنترل کرد ؟ یکی از امکانات پورتال ارائه مدیریت گردش کار است. (WorkflowManagement)
بر این اساس می‌‌‌توان فرآیندی در سیستم تعریف کرد و با استفاده از امکانات " زمان بندی " و "فازبندی "، فرآیند را به وظایف کوچک تر تقسیم کرد؛ به گونه ای که هر وظیفه نه تنها نشان دهنده فرد انجام دهنده، بلکه نمایش دهنده زمان بندی انجام فرآیند نیز باشد. حال اگر بخش مدیریت گردش کار کنار سیستم Alert و یا ارسال پیام از تقویم شخصی قرار گیرد، می‌‌‌تواند کمک موثری در نظارت و پیش برد آن فرآیند نماید. در انتها توصیف گرافیکی فرآیند برای ایجاد کننده فرآیند و کسانی که در انجام فرآیند سهیم هستند، این حسن را دارد که بتوانند درک بهتری از آن داشته باشند و حتی پروسه را اصلاح کنند تا در زمان بندی ها صرفه جویی شود. علاوه بر این، در صورتی که فرآیند انتخابی در طول زمان انجام خود احتیاج به بهره گیری از بخشهای مختلف پورتال داشته باشد، می‌‌‌تواند محک خوبی برای شناخت ارتباطات لازم ما بین بخشهای های پورتال باشد.

انواع پورتال

پورتال را می‌‌‌توان بر حسب محتوا و مخاطب طبقه بندی کرد :
• پورتالهای اطلاعاتی ( Information Portal )، پورتالهایی هستند که بیشتر اطلاعات استاتیک موجود در منابع مختلف را گردآوری کرده و نمایش می‌‌‌دهند.
• پورتالهای کاربردی ( Application Portal )، پورتالهایی هستند که بیشتر ارائه دهنده سرویس هستند.
• پورتال افقی ( Horizontal Portal - Hortal ) ارائه دهنده اطلاعات و سرویسهای مختلفی است، و افراد مختلف را پاسخگو می‌‌‌باشد به عنوان مثال پورتالی که در آن خرید و فروش کالاهای مختلفی صورت می‌‌‌گیرد.
• پورتال عمودی ( Vertical Portal- Vortal ) بر روی عناوین خاص و یا سرویسهای خاص تمرکز دارد و پاسخگوی گروه خاصی می‌‌‌باشد. به عنوان مثال پورتالی که به خرید و فروش محصولات یک صنعت خاص و اخبار همان صنعت اختصاص می‌‌‌یابد

نشانی دفتر مرکزی : تهران - بزرگراه اشرفی اصفهانی شمال به جنوب - خروجی بزرگراه شهید همت غرب - جنب کلانتری 140 باغ فیض - آخرین ساختمان پلاک 1/27
کدپستی : 1476698533
تلفن : 44863498-021
ایمیل : support@toptec.ir

شرکت تدبیرافزار پشتیبان تک بروی نقشه :